Odpružená vidlice má za úkol zajistit větší komfort při jízdě. Vyrovnává nárazy způsobené jízdou po nerovném terénu, kterému se přizpůsobuje a do řidítek a tedy i rukou jezdce se pak přenáší méně nárazů i vibrací.
Největší uplatnění mají odpružené vidlice samozřejmě u horských kol. Horské kolo je totiž určeno pro jízdu v terénu a nárazy do předního kola jsou tu pochopitelně největší. Pro vyšší pohodlí a komfort jízdy mívají odpružené vidlice i trekingová kola nebo krosová kola a díky tomu se s nimi můžete pustit z cyklostezek i do lehčího terénu jako jsou šotolinové, polní nebo lesní cesty. Ještě stále se samozřejmě prodávají i jízdní kola bez odpružení, ale to jsou především nejlevnější a základní modely zmíněných kategorií jízdních kol.
Aby vidlice zbytečně „nepropružovala“ a neztráceli jste zbytečně energii při šlapání, bývají odpružené vidlice vybaveny tzv. lock-outem neboli možností uzamčení. Využívat toho budete především na pevných, asfaltových cestách, kde odpružení není potřeba. Uzamčení je možné páčkou na korunce vidlice a nebo u lepších modelů páčkou na řidítkách, což je nejen rychlejší, ale i pohodlnější, protože nemusíte rukou pouštět řidítka.
Rozdělení dle zdvihu
Nejnižší zdvihy odpružených vidlic mají právě trekingová kola. U nich se přece jen nepředpokládá, že by se s nimi cyklista vydával do těžkých sjezdů a do hodně rozbitého terénu. Na takové zacházení nejsou kola vybavena ani svou konstrukcí nebo plášti. Proto se u tohoto typu jízdních kol používají vidlice se zdvihem do 70 mm.
U horských kol stačí pro běžné ježdění zdvih mezi 80-100 mm, moderním trendem je ale zvyšování zdvihů, takže se můžete běžně setkat i s vidlicemi do 120 mm zdvihu. Takové horské kolo Vám bude stačit jak na pohodové vyjížďky s rodinou, tak na výlety s kamarády a nebo si s ním můžete zkusit i nějaký závod na horském kole. Můžete jezdit po lesních cestách, v rozbitém terénu a bez problémů s ním přejedete kořeny a sjedete i náročnější sjezd.
Pro bikery, kteří se vydávají do těžšího terénu nebo na celodenní výlety a potrpí si na pohodlí a komfortnější posed, můžeme doporučit celoodpružené horské kolo se zdvihem od 120 do 160 mm. Vyšší zdvihy (i 200 mm) se pak používají u speciálů pro freeride a nebo sjezd.
Rozdělení dle systému odpružení
Mezi odpruženými vidlicemi jsou samozřejmě nemalé rozdíly dané jejich konstrukcí. V tom se pak odráží i jejich cena.
Základem v nabídce jsou pružinové odpružené vidlice s eleastomerem, které jsou nejlevnější, konstrukčně nejjednodušší a najdete je na levnějších trekingových a horských kolech. Takové vidlice jsou velmi jednoduché na údržbu, ale zdaleka nenabízí takovou míru pohodlí jako dražší modely. Lepší jsou pružinové vidlice s olejovým tlumičem a nebo odpružené vidlice se systémem tlakové vzduchové komory s olejovým tlumičem. U těch si můžete úpravou tlaku vzduchu v tlumiči významně změnit nastavení vidlice podle potřeby.
Podstatným faktorem pro správnou funkci odpružené vidlice je její nastavení. To se řídí především hmotností jezdce, ale i tím, do jakého terénu se pouštíte a co Vám nejvíc vyhovuje. Rádi vám s výberem nebo nastavením vidlice poradíme, aby vyhovovala vašim požadavkům a správně fungovala. Jen tak využijete její potenciál a jízdu na kole si patřičně užijete.